18 maart 2024

Trip 100 [6] Stadscamping Bolsward

"Kunnen we niet een nacht korter blijven in Workum en eerder naar Bolsward gaan?" We gaan kijken, bellen, overleggen. Workum vindt het niet leuk, uiteraard. Uiteindelijk komen we terecht op de stadscamping Bolsward. Waar je alleen al voor beheerder/vrijwilliger Arie naar toe zou willen.

In Molkwerum stonden we twee nachten. Ideaal om op de fiets zowel Stavoren als Hindeloopen te bezoeken.

16 maart 2024

Trip 100 [5] Na Stavoren komt Hindeloopen

Van dag tot dag in Polarsteps

Zaterdag
- het is fris maar nagenoeg droog. Wel fijn: kunnen we op de fiets langs het IJsselmeer naar Hindeloopen. Gisteren vanaf de camperplaats naar het zuiden, vandaag vrijwel dezelfde afstand naar het noorden.

Hindeloopen is misschien wel het mooiste stadje van de elf. De fietsaccu's zijn weer opgeladen en op de heenweg hebben we de wind mee, maar een deel ook tegen. Wat gezien de route best bijzonder is.

14 maart 2024

Trip 100 [4] Houtzaagmolen de Rat

De één na de andere stad - van de elf - in Friesland bezoeken we. Na Leeuwarden en Sneek stond vandaag IJlst op het programma. Een prachtig stadje, met een houtzaagmolen waar we vandaag een rondleiding kregen terwijl deze in vol bedrijf was. Wat een ingenieuze,  technische vondsten zijn daar in verwerkt!

In elke elfstedenstad is ook een fontein. Die van IJlst behoort zonder twijfel tot de kleurrijkste.

Morgen bezoeken we Sloten.

12 maart 2024

Trip 100 [3] Stadswandeling met gids in Leeuwarden

Ja, die toren achter gids Henk staat scheef.
Daarom is deze ook niet voltooid.
Dag 2 van de CamperElfstedentocht. Gezamenlijke lunch - voor wie wil - in Leeuwarden, gevolgd door een stadswandeling onder leiding van de informatieve, enthousiaste en humoristische gids Henk.

Beroemd, geliefd en de stammoeder van ons koningshuis. Maria Louise van Hessen-Kassel, prinses van Oranje-Nassau (1688-1765), heeft een onmiskenbare rol gespeeld in het ontstaan van ons Koninklijk Huis en hoe we dat nu kennen. De roots van de Royals vind je in Leeuwarden.

11 maart 2024

Trip 100 [2] CamperElfstedentrip: it giet oan!

Vandaag zijn negen campers gearriveerd, morgen komt er nog een. We staan uiteraard in Leeuwarden, op de Camperplaats Leeuwarden.

Net als de vorige twee keer is het weer een zeer gemêleerd gezelschap, maar dat maakt het extra leuk. Vanmiddag is er met een glaasje al breed kennis gemaakt, morgen lunchen we gezamenlijk voor de rondleiding met een gids door de stad.

Voor de deelnemers hebben we nog een enkele verrassing in petto. Benieuwd hoe dat wordt ontvangen. De geplande rondleiding in een bierbrouwerij valt in goede aarde, hoorde ik al.

07 maart 2024

Bijna klaar voor vertrek

Ons nieuwe appartement, waar we begin januari in zijn getrokken, is nu wel zo'n beetje klaar. Misschien nog ergens wat ophangen, maar dat is het dan ook wel. Buiten heeft de schilder vanmorgen - om 7:15 uur, dat dan weer wel - enkele beschadigingen bijgewerkt en de parkeerplaatsen hebben nu ook hun juiste omvang gekregen. Kortom: de camper roept ons!

Maandag de 11e vertrekken we voor 11 dagen met 11 campers om de Camper11stedentocht te rijden. Georganiseerd samen met Margreet Dröge van Camperplaats Leeuwarden. We volgen de volgorde die de schaatsers ook zouden rijden - al zit dat er nooit meer in (1997 was de laatste, het moet een week tien graden vriezen).

© Camperplaats Leeuwarden
Morgen krijgt onze Adria Twin (2019) zijn APK, zaterdag vieren we nog Haar verjaardag (70) en zondag willen we wegrijden, in noordelijke richting.

29 februari 2024

Reise + Camping: vooral gezellig

Op de beurs vooral heel veel buscampers en camperbusjes
De kampeerbeurs Reise + Camping in Essen, Duitsland: ik was er nog nooit. Vandaag leek me de aangewezen dag om daar eens heen te rijden: in pakweg twee uur ben je er vanuit Wouw. (De terugweg was rijk aan files: dan is het ineens drie uur rijden.) Hier een paar indrukken. Nieuwe, dus niet eerder aan pers of publiek getoonde caravans/campers heb ik niet kunnen ontdekken. Wel heel veel eten en drinken, snackcorners ook. Veel campings verder, en streken met campings. Zowaar ook enkele Nederlandse stands (Utrecht bijvoorbeeld). Nederlands publiek heb ik niet gehoord, in tegenstelling tot Düsseldorf, waar je heel veel Nederlands hoort.

Landvergnuegen: in 2024 digitaal en inclusief Oostenrijk
Op de stand van Landvergnuegen ontmoette ik het Nederlandse, maar in Duitsland wonende en praktisch altijd met de camper onderweg zijnde echtpaar Anne en Teun. Zij vormen met een ander stel de enige Nederlandstalige 'ambassadeurs' van het kampeerconcept. Het is kamperen bij de boer, maar dan anders: het zijn zo'n 2000 boeren (wijn, geiten, koeien, historische hoenders enz.) in heel Duitsland en - ook nieuw dit jaar - Oostenrijk die een of twee plekken op hun erf beschikbaar stellen voor één of twee nachten per caravan of camper. Tot nu toe verliep dat via een boek en een sticker, vanaf dit jaar gaat alles digitaal. Lees alles op www.landvergnuegen.com en download de app. Je kunt je daar ook aanmelden.

Gewichtig besluit in Europa

Meer gewicht toegestaan. Het lijkt er nu toch echt aan te komen.

24 februari 2024

Drukte op Fiets- en wandelbeurs

Een standhouder vertelde me dat het vrijdag nòg drukker was, maar ik vond het vandaag, zaterdag, knap druk op de Fiets- en wandelbeurs in Utrecht. Ik reed met iemand mee met de auto: maar Utrecht met de auto tijdens een beurs is niet slim. Volgende keer gewoon weer de trein!

Het aantal deelnemers aan de beurs is de afgelopen jaren zeker niet toegenomen. In pakweg twee uur heb je de hele beurs wel gezien. Natuurlijk, je kunt nog proefrondjes gaan rijden op diverse typen fiets, je kunt met blote voeten over een soort bospad lopen (waarom zou je dat willen...?), je kunt je eens flink verdiepen in een bepaalde bestemming, of een bedevaart.

21 februari 2024

[Trip 100] CamperElfStedentocht VOLgeboekt

Vanaf 11 maart rijden we met 11 campers gedurende 11 dagen de CamperElfstedentocht. Deze organiseer ik samen met de Camperplaats Leeuwarden. Tot nu twee keer in hartje winter (inclusief stormen), nu in het vroege voorjaar. Wie nog mee wil: helaas. Ik kan je wel op de reservelijst zetten, voor het geval er afvallers zijn.

16 januari 2024

Trip 99 [3 en slot] Toch nog sneeuw

Zo, dat was de CMT voor dit jaar. De teksten en de foto's liggen bij Autoweek Campers, ik heb nog in Nederland een keer overnacht (camping de Peelpoort bij Heusden/Asten: prima plek en 's winters open) en ben nu weer thuis.

Alle keren dat ik in Stuttgart was, was er sneeuw. Maar dit jaar helemaal niet. Totdat ik in Nederland kom.

De camper staat weer overdekt in de stalling. Fijn, zo'n plek waar ik altijd terecht kan en mijn personenwagen kan achterlaten. En waar niemend anders in de camper hoeft te rijden.

Rond 8 maart haal ik 'em weer op voor de APK-keuring en aansluitend de CamperElfStedentocht, die ik nu voor de derde keer organiseer in samenwerking met camperplaats Leeuwarden.

15 januari 2024

Genomineerd voor Gouden Pen (Scandinavië/Baltische Staten)

Voor mijn Noorse
opdrachtgever Bobil og Caravan Magasinet schreef en fotografeerde ik een tweedelige reportage over onze camperreis door Kroatië. Van de hoofdredacteur kreeg ik onlangs bericht dat mijn stukken zijn genomineerd voor 'de Gouden Pen'.

Het Scandinavische kantoor van Kroatië draagt kandidaten voor uit de markten waarvoor zij verantwoordelijk zijn (Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken en de Baltische staten). Het hoofdkantoor in Zagreb selecteert vervolgens drie genomineerden in de verschillende categorieën - in mijn geval: gedrukte media - die worden uitgenodigd voor een driedaagse studiereis naar Kroatië en de prijsuitreiking. Eind maart wordt bekend wie er wordt uitgenodigd voor de prijsuitreiking in Dubrovnik.

Uit het juryrapport
"Dit reisverslag verdient erkenning voor zijn authentieke weergave van de schoonheid van Kroatië, de kenmerkende cultuur en de diverse landschappen. De auteur, een gepassioneerde kampeerder, brengt zijn reiservaringen vakkundig over en verkent zowel bekende bestemmingen als verborgen juweeltjes. Zijn vermogen om contact te maken met de lokale bevolking en het rijke culturele erfgoed over te brengen maakt dit reisverslag uitzonderlijk.

11 januari 2024

Trip 99 [2] In Stuttgart schijnt de zon

Op Polarsteps staat het hele verhaal: klik hier.

Hieronder enkele foto's die ik vanmiddag maakte tijdens de opbouw. Er staan best wat nieuwe modellen! Morgen hoor ik alle details.

05 januari 2024

Trip 99: CMT Stuttgart: ik kom er aan

Vandaag over een week is de persdag van de CMT in Stuttgart. Zo'n beetje de grootste Europese beurs op het gebied van kamperen. Met 'hardware' (voertuigen), maar ook 'software' (bestemmingen). Ik vertrek woensdag via mijn dealer Mobiledrôme, die nog even een lamp (dimlicht) vervangt. Zoek ik donderdag een handige plek bij de beurs, zodat ik vrijdag alle perspresentaties kan bijwonen. Vrijdagavond - traditie - eten met Hymer, bij de Italiaan. Zaterdag en zondag nog beursbezoek en schrijven, want Autoweek Campers houdt speciaal ruimte voor me open. Maandag of dinsdag ben ik weer thuis. Ja, na een jaar is er weer een 'thuis'!

04 januari 2024

Laatste nacht!

Nu is toch heus de laatste nacht aangebroken van 'het wonen' in de camper. Op 20 januari 2023 vertrokken we - ons nieuwe appartement was al in aanbouw - en op 5 januari 2024 kunnen we voor het eerst in ons appartement overnachten. Morgen om half acht staat de meubelleverancier voor de deur met een eetkamer, slaapkamer, bank, stoelen, kast en tv-meubel. Het pinbedrag is voor morgen maar even wat verhoogd..

Op 20 september 2022 draaide de eerste paal de grond in. De oplevering stond toen nog gepland op juli 2023. Dat werd dus iets later.